Hva gjør du når utfordringene står i kø? Å ta grep tidlig vil for mange være helt nødvendig for å håndtere situasjonen, både på kort og på lengre sikt. Dette stiller store krav til bedriftslederne og man må være forberedt på å fatte og gjennomføre beslutninger som kan oppfattes som tøffe, både for ansatte, kunder og andre forbindelser. Likevel er det slik at alternativet, altså å gjøre for lite eller vente for lenge, kan få enda større konsekvenser. Å se etter nye muligheter i en tid som preges av endringer er også en viktig del av vurderingen for bedriftens fremtid. Converto har utarbeidet en sjekkliste med tiltak som kan benyttes i dette arbeidet.
1. Skaff oversikt og hjelp
Kartlegg mulige påvirkninger og risikofaktorer for bedriften
• Hvordan påvirkes den daglige driften?
• Hvordan påvirkes bedriftens verdikjeder – forsinkelser fra leverandører, får man tak i råvarer, kan kundene ta imot bestilte varer, kan det bli kanselleringer osv.?
• Akutte risikofaktorer som konkursfare hos kunder og leverandører, logistikkutfordringer, fravær hos nøkkelansatte mm.
• Hvem kan hjelpe deg?
2. Likviditet
Mange bedrifter vil oppleve press på likviditeten og dette kan også forplante seg til selskaper som i utgangspunktet har god likviditet. Det bør derfor utarbeides en likviditetsprognose for de kommende 4-8 ukene med 2 scenarier; «Base case» og «Worst case».
• Skaff ekstra likviditetsreserver om mulig, vær kreativ!
• Skaff detaljert kunnskap om bedriftens «burn rate».
• Vurder mulige offentlige støttetiltak
3. Dialog med banken
Etabler en proaktiv, åpen og ærlig dialog med banken med én gang
• Del oversikt over påvirkninger på bedriften, mulige tiltak og oppdaterte likviditetsprognoser med banken.
• Vær tidlig ute med forespørsel og lettelser i lånebetingelsene;
Avdragsutsettelser, renteutsettelser, finansielle covenants, andre betingelser.
• Skaff oversikt over hvilke støtteordninger som kan benyttes.
4. Kommuniser med ansatte og aktører i verdikjeden
Del informasjon og ha en ærlig dialog med de ansatte og viktige aktører i bedriftens verdikjede
• Åpenhet og tilstedeværelse
• Informer gjerne om at «vi vet ikke» - dette er bedre enn ingen informasjon.
• Hold god kontakt med ansatte som har hjemmekontor – gjerne med daglige eposter eller telefonsamtaler. Hold oppe motivasjon og produktivitet.
• Stimuler til fokus og forsterk relasjoner.
• Finn frem til praktiske løsninger og tenk fleksibilitet til det beste for både ansatte og bedriften
5. Innfør konkrete tiltak
Etabler og gjennomfør nødvendige tiltak i bedriften
• Lag konkrete handlingsplaner for å redusere kostnader der det er mulig og redusere/eliminere de risikofaktorer det er mulig å gjøre noe med.
• Vurdere permitteringer. Etabler tidlig dialog med tillitsvalgte, gi ansatte informasjon om hvordan de skal gå frem i forhold til registrering hos NAV.
• Følg offentlige råd for å reduserer smitterisiko
• Få inn force majeure-klausuler i kontrakter med kunder og leverandører og i andre kontraktuelle forhold
• Vær åpen for nye markedsmuligheter
6. Løft blikket over krisen
Vær forberedt for tiden etter corona
• Etabler plan for bedriften for å sikre kompetanse og fremtidig likviditet
• Gjennomfør en vekstanalyse for bedriften
• Skaper krisen nye muligheter? Nye markeder? Nye produktområder?